צרו קשר
חורף - אפשר גם אחרת

מאת כתבת 'מור'
                                                       

גדעון רון, דוקטור לרפואה סינית ממושב הטבעונים אמירים, ממליץ לנו על שינה מרובה, במטרה לשמור על חוסן הגוף ולעבור את החורף בשלום, במספר מועט ככל האפשר של מחלות. ״יש להקדים ולשכב לישון, בסביבות השעה עשר בלילה״, הוא מציע. "את שידורי הטלוויזיה אפשר להקליט בווידאו ולצפות בהם למחרת היום. אם כפות הרגליים קרות, אפשר לטבלן לפני השינה באמבט מים חמים למשך חמש עד עשר דקות, לגרוב גרביים ולהיכנס למיטה. כדי לחדד את תחושת העייפות, חשוב להימנע משתיית קפה בחורף. הקפאין ממריץ את הדם ו׳מרמה׳ את הגוף בעירנות מזויפת״.

בעונת החורף נוטה הגוף לנקות את עצמו דרך דרכי הנשימה, באמצעות נזלת, ליחה ודלקות גרון. ידוע כי אכילת מוצרי חלב מגבירה את יצירת הליחה. מסיבה זו, מציע רון להפחית את צריכתם ואפילו להימנע מהם כליל, כבר לקראת הימים הקרים. כאשר המעיים פועלים כראוי ומתרוקנים כל יום, יש לגוף פחות צורך להיעזר בדרכי הנשימה, כאמצעי אלטרנטיבי לניקוז הפסולת. כדי להבטיח פעולת מעיים תקינה, חשוב להרבות באכילת ירקות ופירות.
גדעון רון אינו חסיד התרופות הכימיות נגד נזלת בשל נטייתן לייבש את ריריות האף. כתחליף, הוא מציע לשטוף את האף במי מלח: מערבבים רבע כפית מלח בכוס מים פושרים ויוצקים מעט לכף היד. סותמים נחיר אחד בעזרת האצבע ואת הנחיר השני מקרבים לכף-היד ושואפים מהמים. בצורה זו חודרים מי המלח דרך האף, יוצאים מהגרון ומנקים היטב את דרכי הנשימה. חוזרים על הפעולה חמש פעמים בכל נחיר, פעם-פעמיים ביום. יש לאמץ שיטה זו לניקוי האף, כרפואה מונעת לימי החורף.

נבט עם כל דבר
״לחיזוק הגוף, מומלץ לאכול בחורף נבטים״, מציע גדעון רון. ״נבט הוא מזון שנאכל עוד בשלבי צמיחתו, ולכן הוא מלא בחיוניות ועשיר בוויטמינים".
אפשר להנביט את הזרעים בבית, תעסוקה חורפית חביבה על ילדים: משרים את הנבטים במים למשך יום. לאחר מכן מעבירים אותם למסננת ושוטפים, תחת זרם מים, שלוש פעמים ביום. לאחר יומיים-שלושה מתחילה הנביטה והנבטים מוכנים לאכילה. לאחר ההנבטה אפשר לשמור אותם במקרר.
ירקות מתאימים להנבטה הם: אפונה סינית, חיטה, עדשים ירוקות, חומוס, פול. את העדשים והאפונה הסינית המונבטים אפשר לאכול בלתי מבושלים, בסלט, בעוד שאת החיטה, החומוס, הפול והשעועית יש לאדות מעט, אפשר עם בצל וגזר חתוך.

לא להפסיק לשתות
בחורף מומלץ לשתות מיצים טבעיים. אפשר להכינם בבית, בבלנדר ואפילו להקפיאם בצנצנות (אם מזכוכית, אז עם כיסוי פלסטי גמיש). מיצי פירות וירקות מזינים מאוד ולא מאבדים הרבה מאיכותם, בהקפאה. לקראת החורף אפשר להכין מיץ רימונים, מיץ צברים ועוד ולהקפיא.
גם ד״ר רון מדגיש את חשיבותו של ויטמין C לחיסון הגוף בחורף. אפשר לקבלו משתיית מיצי הדרים. מיץ משני לימונים טריים מדי יום, גם הוא פיתרון מוצלח. העשרת הגוף בוויטמין C חיונית ביותר למעשנים ולאלה שמרבים לשתות שוקו וקוקה-קולה.
"כשמרגישים את סימניה הראשונים של שפעת או התקררות, יש להפסיק לאכול ולהסתפק בשתייה מרובה", אומר ד״ר רון. "מתאימים לכך תה בבונג, תה מנטה או תה ורבנה. אפשר להשתמש בתה כזה מוכן בשקיות, או לקנות את הצמח היבש ולהכין חליטה."


מגזין מור, דצמבר 1993
 

ראיונות עם וכתבות על ד"ר רון   מבחר מאמרים מאת ד"ר רון

 

 

 
 
      ד"ר גדעון רון © כל הזכויות שמורות  

לייבסיטי - בניית אתרים