צרו קשר
קו לחינוך
בלשון קולחת וציורית, בשילוב סיפורים של חכמי סין, מעביר ד"ר רון לקוראים את חוכמת הבריאות הסינית. ספר חובה למורים, ספר מהנה לתלמידים ולכל השאר.

משרד החינוך ומשרד הבריאות הינם שני משרדי ממשלה נפרדים שהקשר ביניהם אינו מוגדר כמשמעותי. המשרד הראשון עוסק בהקניית ידע לתלמידים והשני פועל להבריא את החולים. והנה נתקלתי לאחרונה בספר המצליח להוכיח, כי קשר, די הדוק, אמור להתקיים בין שתי הרשויות הללו. הספר הוא 'בריאות נוסח סין', מאת ד"ר גדעון רון, (הוצ' אסטרולוג 2007) ועיסוקו בחינוך לבריאות מחד ובבריאות החינוך מאידך.

המפגש בין בריאות וחינוך מופיע כבר במבוא לספר, בו מוזכר כי 'דוקטור' פירושו בלטינית 'מורה'. בהמשך הספר מודגש, לא אחת, הצורך לגשת לנושא הבריאות בדרך שאינה שונה מהדרך בה אנו מבינים את משמעות החינוך. כדוגמא מביא ד"ר רון את 'שיטת החיזוקים'. על פי גישה זו, אנחנו אמורים לחזק אצל הילד את ההתנהגות הטובה (וזאת, כידוע, במקום רק להעיר לו על התנהגות שלילית). מסתבר שגופנו, המספר, בגוף ראשון, את סיפורו בספר (שתת-הכותרת שלו היא 'מוּדעות ומדע בגוף ראשון'), יֵצֵא נשכר ביותר אם נקדיש לו תשומת לב גם – ובייחוד – כשהוא בריא, ולא רק כאשר הוא כבר מאותת לנו על סימני מצוקה (באמצעות כאב, למשל).

הסינים אוהבים להעביר מסרים באמצעות סיפורים; ואמנם הספר משופע בעשרות סיפורים, משלים ואגדות המאפשרים קליטה קלה יותר של הרעיונות המובעים בו.
כמי שעוסקת בנושאי לימוד וחינוך, מצא חן בעיני במיוחד הסיפור שבא ללמדנו כי עיסוק גורף בלימוד, תוך הזנחת החוויה הרגשית – לוקה בחסר. ועל כך מספרים הסינים על אותו מלומד אשר עלה השמימה וראה שלט שעליו כתוב 'גן עדן'; לא רחוק משם ניצב שלט האומר 'הרצאה על גן עדן'. הוא בחר בהרצאה...

סוגיה חשובה מאין כמותה, שהיא ללא ספק נקודת מפגש משמעותית בין חינוך לבין בריאות, היא נושא השינה. פרק שלם מוקדש בספר לעניין חשוב זה.
לא מעט מחקרים מוכיחים, כי מיעוט שעות שינה אצל ילדים גוררת ירידה ברמת הציונים ועלייה ברמת המפריענוּת. ישנם גם מחקרים המראים כי חוסר שינה אצל ילדים, הוא אחת הסיבות להשמנת היתר ממנה הם סובלים בהמשך דרכם בחיים.
בספר מובא תרשים-זרימה מפורט כיצד הליכה לישון מאוחר גורמת אמנם להשמנת יתר.

לאחר תיאור מעניין ולא ארוך מדי אודות רפואת המחטים הסינית וסגולותיה, עושה מחבר הספר האנשה של איברי הגוף, המספרים על עצמם: שלום אני הלב שלך, שלום אנחנו הריאות שלך וכו'. כמובן שמקומם של איברי הרבייה לא נפקד אף הוא.
בשיחה שערכתי עם ד"ר רון לאחר קריאת ספרו, הוא סיפר כי מורות לביולוגיה מדווחות לו, שרמת ההתעניינות של תלמידים בשיעורים העוסקים בגוף האדם, עולה פלאים כאשר הן משתמשות בפרקי הספר השונים. הכתיבה הישירה, המשולבת בהומור, מדברת, מסתבר, אל התלמידים, יותר מאשר מאמרים אקדמיים.

ד"ר רון מדגיש כי כפי שחושך לא מגרשים במקלות אלא באור, כך אין לסלק מחלות בתרופות אלא בבריאות. בריאות, לדברי המחבר, אינה חפץ עליו יש לשמור (בטעות אומרים "לשמור על הבריאות"), אלא תהליך אותו יש ליצור כל יום מחדש.

לסיכום אפשר לומר, שבתקופה בה כמעט כל דבר בעולמנו הוא Made in China נעים לפגוש ספר המשקף לנו בבהירות ובגובה העיניים את החשיבה הבריאותית הסינית, זו שתרמה רבות לבריאותם של הסינים, ועכשיו, בדור האחרון, הגיעה גם אלינו ונקווה שתתרום גם לנו.

מאת סיגל בן ארצי, קו לחינוך, דצמבר 2008

עוד על הספר
 
      ד"ר גדעון רון © כל הזכויות שמורות  

לייבסיטי - בניית אתרים